|
IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра суспільних дисциплін >
Наукові праці. (Суспільні дисципліни) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/23420
|
Название: | Історичні образи України в умовах війни крізь призму street art (на прикладі Запоріжжя) |
Другие названия: | Historical images of Ukraine in war conditions in the light of street art: the example of Zaporizhzhia |
Авторы: | Петрова, К. А. Іріоглу, Юрій Олександрович Petrova, K. A. Iriohlu, Yu. O. |
Ключевые слова: | мурали візуальна культура історико-культурні образи murals visual culture historical and cultural images |
Дата публикации: | 2024 |
Библиографическое описание: | Петрова К. А. Історичні образи України в умовах війни крізь призму street art (на прикладі Запоріжжя) / К. А. Петрова, Ю. О. Іріоглу // Zaporizhzhia Historical Review. - 2024. - Vol. 8(60). - https://doi.org/10.26661/zhv-2024-8-60-20. |
Аннотация: | Розкрито проблематику побутування історико-культурних образів в сучасному українському суспільстві в умовах війни крізь призму аналізу
стріт-арту як зразків візуальної культури на прикладі міста Запоріжжя.
Розглянуто основні напрямки досліджень явища стріт-арту, зокрема, муралів, як інформаційних джерел та окреслено потенціал в галузі історичних студій проблем формування та функціонування візуальних образів в
межах реалізації комеморативних практик та історичної політики України
загалом. Ґрунтуючись на регіональному матеріалі, окреслено основні
тематичні групи муралів, що репрезентовані в Запоріжжі та визначені їх
історико-культурні та суспільно значущі акценти. The problem of the existence of historical and cultural images in modern
Ukrainian society in the conditions of war is revealed from the perspective
of the analysis of street art as examples of visual culture on the example of
Zaporizhzhia city. The main directions of research into the phenomenon of
street art in the academic environment of Ukraine, represented mostly by art
studies studios, are highlighted. The range of historical developments of the
thematic focus regarding visual culture is outlined and the insufficient level
of development of the problem of street art samples as historical sources is
noted. The high informational potential of murals as historical sources in the
field of historical studies of the problems of the formation and functioning of
visual images within the framework of the implementation of commemorative
practices and the historical policy of Ukraine in general was noted. According
to the results of the analysis of the complex of objects of visual art in the
urban space of Zaporizhzhia, four conventional groups of street art objects
were distinguished by a thematic principle: entertaining, social, patriotic and
local historical. Based on regional material, a set of historical and cultural
images represented in Zaporizhzhia by means of mural art is outlined. The
forms of the presence of murals in the urban space of Zaporizhzhia and the
transformation processes in representation (from murals to digital content)
are outlined, as well as, in the conditions of war, the acquisition of new symbolic meanings by murals, such as the local identification of forcibly
displaced persons. A hypothesis is presented regarding the correspondence
of the thematic focus of the murals of Zaporizhzhia with accents in the socio-
political and historical-cultural sections regarding the identification of
memory points in the general historical context of Ukraine – princely era, the
Cossacks, the Ukrainian Revolution, which dominate the plot set of the murals. |
URI: | http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/23420 |
Располагается в коллекциях: | Наукові праці. (Суспільні дисципліни)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|